“Je brengt de kinderen iets bij voor de toekomst.”
03 augustus 2023

Maak kennis met Timo, een gedreven pedagogisch medewerker bij Fantaziehuis Victor Hugo, waar hij kort geleden is gestart op de buitenschoolse opvang. Momenteel combineert hij deze bijbaan met zijn studie pedagogiek, dat hij volgt aan de Hogeschool Utrecht. Ontdek hoe Timo zijn passie voor werken met kinderen en zijn persoonlijke waarden inzet om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling. Krijg een uniek kijkje in het werk van een pedagogisch medewerker op de buitenschoolse opvang bij Fantaziehuis.
Waarom heb je voor Fantaziehuis gekozen?
“Momenteel werk ik nog steeds bij Thuisbezorgd, maar ik zocht naar een baan voor erbij met meer betekenis. Mijn interesse in werken op een BSO kwam door mijn eerdere ervaring als pedagogisch medewerker op de BSO en positieve verhalen van medestudenten. Eerder had ik stage gelopen bij een BSO in de buurt, maar ik merkte dat de werkwijze op die locatie niet goed bij mij paste. Bovendien wilde ik graag in de buurt van Oog in Al werken. Tijdens het hardlopen kom ik regelmatig langs Fantaziehuis Victor Hugo. Dit leek mij een erg goede en leuke BSO, dus zo ben ik bij jullie terechtgekomen.
Ik ben vervolgens in contact gekomen met de recruiters van Fantaziehuis. Dit was een heel makkelijk, fijn en open gesprek. We zijn eerlijk naar elkaar geweest, dus dat was heel erg fijn. Ik had duidelijke verwachtingen en zij ook van mij. Ik heb mezelf aan iedereen voorgesteld en een meeloopdag gehad. Ik voelde me meteen deel van het team, maar tegelijkertijd voelde ik me bezwaard dat ik steeds moest vragen hoe alles werkte. Op de groep ervaarde ik een ontspannen werksfeer, dus ik voelde me gelijk op mijn plek. Zo is het begonnen. Ik ben blij met deze uitdagende bijbaan bij Fantaziehuis. Naast het feit dat een bijbaan als pedagogisch medewerker op de buitenschoolse opvang aansluit op mijn studie, staat het ook goed op mijn CV.”
Hoe vind je het werken op de buitenschoolse opvang?
“Pedagogiek studeer ik ook voor een reden: Ik vind pedagogiek gewoon erg leuk. Normaal ben je als pedagoog veel dingen aan het oplossen: je werkt met mensen die extra hulp nodig hebben, iets niet zelfstandig kunnen of simpelweg geen zin hebben. Nu mag je kinderen die daar willen zijn en willen leren, helpen in hun persoonlijke ontwikkeling. Je brengt de kinderen iets bij voor de toekomst. In deze fase van hun leven leren ze samen spelen, dus het sociale aspect wordt daarin ontwikkeld en dat is ontzettend belangrijk. Dat is gewoon prachtig om daarbij aan de zijlijn te staan en op een pedagogisch verantwoordde manier te kunnen helpen.
Ik ben natuurlijk pedagoog, dus ik vind het stiekem ook leuk om iets op te lossen. Als ik het gevolg van mijn pedagogische handeling zie, dan is dat natuurlijk heel mooi. Bijvoorbeeld samen spelen: als dat niet lekker loopt en je lost iets op, waardoor het daarna wel goed gaat, is dat natuurlijk mooi om te zien. De ontwikkeling zien, vind ik het leukste van mijn werk op de BSO.”
Wat spreekt je aan bij Fantaziehuis?
“Zoals ik eerder zei heb ik stage gelopen als pedagogisch medewerker bij een andere BSO. Daar zaten kinderen veelal op de tablet of telefoon, terwijl dit niet het geval is bij Fantaziehuis. Kinderen spelen vanuit hun eigen fantasie en er wordt nog ‘ouderwets’ met elkaar gespeeld. Je ziet dit ook terug in een fijne sfeer op de groep.”
Wanneer is jouw dag geslaagd?
“Als kinderen leuk met elkaar hebben gespeeld, plezier hebben gehad en uitkijken naar hun volgende BSO dag. Maar tegelijkertijd vind ik het belangrijk dat ik het verschil voor kinderen kan maken en samenspel kan stimuleren. Ik kan hier een voorbeeld van geven: 2 jongens waren aan het spelen met een skippybal met een touw eraan. Hierover maakten ze ruzie. Het ging op en neer: de ene keer ging het goed en de andere keer weer niet. Ik ben vervolgens actief gaan deelnemen in het spel, met een vrij duidelijke en leidinggevende rol. Ik vertelde hen wat we gingen doen. Vervolgens zette ik steeds een stapje terug. Ik vroeg kinderen: kun jij hiermee helpen? En ik stelde vragen als: hij wil eerst, is dat oké? Zo distantieerde ik me langzaam van het spel en op die manier konden ze het spel samen spelen, zonder ruzie te krijgen. Het is prachtig om zulke pedagogische ontwikkelingen te zien.”
Zoek je een bijbaan in de kinderopvang als pedagogisch medewerker? Ontdek hier de mogelijkheden. Zie je jezelf ook werken bij Fantaziehuis Victor Hugo, bekijk hier de openstaande vacature.